바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1229-2435
  • E-ISSN2799-4767

Z세대 대학생들의 대학도서관의 전자책 이용 행태에 관한 연구: 코로나 19의 영향을 중심으로

A Study on the E-book Usage Behavior of University Library by University Students: Focusing on the Impact of COVID-19

한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2022, v.33 no.4, pp.181-205
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2022.33.4.181
장수현(Su Hyun Jang) (중앙대학교 대학원 문헌정보학과)
남영준(Young Joon Nam) (중앙대학교)
박윤서(Youn Suh Park) (중앙대학교 대학원 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 국내 Z세대 대학생들의 전자책 이용에 대한 인식을 포함한 독서 행태를 조사하고, 코로나-19로 인한 변화를 알아보기 위함이다. 이를 위해 전국의 대학생들을 대상으로 전자책 인지 및 이용, 전자책 이용현황, 전자책 선호도 인식, 코로나 전후 대학도서관 및 전자책 이용 비교 항목을 조사하였다. 분석 결과, Z세대 대학생들의 전자책 이용에는 대학도서관이 적지 않은 영향을 주고 있었으며, 코로나19는 Z세대 대학생들의 하루 평균 독서 시간에 유의미한 변화를 주는 등 독서 행태에 부분적으로 영향을 미쳤다.

keywords
전자책 대학도서관 코로나-19 대학생 독서행태 Z세대

Abstract

This study attempted to confirm the reading behavior of Generation Z college students in Korea, including their perception of e-book use, and to find out the changes caused by COVID-19. To this end, university students across the country were surveyed for e-book recognition and use, e-book usage status, e-book preference recognition, and comparison items of university libraries and e-book use before and after COVID-19. As a result of the analysis, university libraries had a significant impact on the use of e-books by Generation Z college students, and COVID-19 partially affected reading behavior, such as a significant change in the average daily reading time of Generation Z college students.

keywords
E-books University Libraries COVID-19 College Students Reading Behavior Generation Z
투고일Submission Date
2022-11-21
수정일Revised Date
2022-11-22
게재확정일Accepted Date
2022-12-16

한국비블리아학회지