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대통령기록관 마케팅을 위한 웹진(WebZine)의 설계 제안: 대통령기록관 ‘온기(On-記)’를 기반으로

Design of WebZine for Marketing of the Presidential Archives: Based on ‘On-Gi’, a Newsletter of the Presidential Archives

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2022, v.33 no.3, pp.267-293
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2022.33.3.267
장효정(Hyo Jeong Jang) (부산대학교)
이용재 (부산대학교)
김나경(Na-Kyung Kim) (부산대학교)
정진경(Jin-Gyeong Jeong) (부산대학교)
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초록

웹진은 기관 구성원과 이용자 사이의 커뮤니케이션 역할을 담당할 뿐만 아니라 그 자체가 하나의 의미 있는 기록물이라고 할 수 있다. 또한 기록관의 경영기법 중 하나로 서비스를 홍보하고 잠재적 이용자들이 기록관을 찾게 하는 적극적 마케팅이 필요하다는 인식이 확산되고 있다. 따라서 웹진을 설계함에 있어서 이용자의 수요를 파악한 뒤 이를 반영한 콘텐츠를 구성하고 이용자 중심의 인터페이스를 적절하게 선택함으로써 이용자의 만족도를 높이는 노력이 필요하다. 따라서 본 연구는 스마트 디바이스 환경에서 대통령기록관 소식지인 ‘온기(On-記)’를 이용자 참여형 스마트 플랫폼으로 설계하는 것을 제안하고자 하였다. 이를 위하여 국내 유관기관의 웹진 발행 현황을 살펴보고 나아가 대통령기록관에서 제공하고 있는 ‘온기’의 발행사항과 주요 콘텐츠를 비교 분석하여 대통령기록관 마케팅을 위한 웹진의 설계 모형을 제안하였다. 이는 스마트 디바이스의 기술 혁신이라는 새로운 이용자 환경에서 대통령기록관의 핵심 마케팅 전략으로 활용할 수 있다.

keywords
대통령기록관, 웹진, 기관 웹진, 기관 잡지, 마케팅전략

Abstract

A webzine issued by a public institution not only plays a role in communication between members of the institution and its users, but is itself a meaningful record. In addition, as one of the management techniques of the archives, there is a growing awareness that active marketing is needed to promote the service and allow potential users to visit the archives. Therefore, efforts should be made to increase user satisfaction by identifying user needs, composing content reflecting them, and selecting user-centered interfaces appropriately. The purpose of this study is to design ‘On-Gi’, a newsletter of the Presidential Archives, as a user-participating smart platform in a smart device environment. As a research method, we first looked at the current status of webzine publication by relevant domestic institutions. Next, we compared and analyzed the issue of ‘On-Gi’ provided by the Presidential Archives and major contents. Based on this, a design model of the webzine for the marketing of the Presidential Archives was proposed. This can be used as a key marketing strategy for the Presidential Archives in the new user environment of technological innovation of smart devices.

keywords
Presidential archives, Webzine, Institutional webzine, Institutional magazine, Marketing strategy
투고일Submission Date
2022-08-19
수정일Revised Date
2022-08-19
게재확정일Accepted Date
2022-09-11

한국비블리아학회지