바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

장애 아동 및 청소년의 독서역량 강화를 위한 도서관정책 개선 방안에 관한 연구

A Study on Improvement Plans for Library Policy to Strengthen the Reading Ability of Children and Young Adults with Disabilities

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2022, v.33 no.1, pp.279-299
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2022.33.1.279
이정연(Jung Yeoun Lee ) (중부대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 학령기에 있는 장애 아동․청소년들의 독서 및 도서관 이용과 요구사항을 파악해 보고 국립장애인도서관을 중심으로 추진되고 있는 도서관정책의 개선점을 제시해보고자 하였다. 대체자료 제작 및 대체자료통합목록시스템 구축을 중심으로 한 도서관정책과는 다르게 장애 아동․청소년은 주로 종이책을 이용하고 있었으며, 80%가 도서관을 거의 이용하고 있지 않은 것으로 나타났다. 본 연구는 특수학교 도서관 중심의 추진체계를 확립하고 장애영역과 학령별 장서 큐레이션을 통한 독서문화 향유 기반 구축을 제안하였다. 더불어 멀티미디어 장서의 국제표준화 개발, 국립어린이청소년도서관과의 협력, 특수학교도서관의 전문인력, 장서, 예산 확충을 기반으로 일반학교 특수학급 장애 학생들과의 연계를 제시하였다.

keywords
도서관 정책, 특수학교도서관, 대체자료, 독서문화 프로그램, 시각장애, 청각장애, 발달장애, 읽기쉬운책, 데이지, 학교도서관, 장애인도서관, Disabilities, School Library, School Library With Disability, Easy to Read

Abstract

This study tried to identify the reading and library use and requirements of children and young adults with disabilities in school age, and to suggest improvements in library policy, centered on the National Library for the Disabled Unlike the library policy centered on the creation of alternative materials and the establishment of an integrated cataloging system for alternative materials, children and young adults with disabilities mainly use paper books, and 80% of them hardly use the library. This study established a system centered on the special school library and proposed to establish a foundation for enjoying reading culture through curation of books by disability type and developmental age. In addition, based on the development of international standardization of multimedia collections, cooperation with the National Library for Children and Young Adults, and the expansion of librarian, collections, and budgets of special school libraries, linkage with students with disabilities in special classes of general schools was suggested.

keywords
도서관 정책, 특수학교도서관, 대체자료, 독서문화 프로그램, 시각장애, 청각장애, 발달장애, 읽기쉬운책, 데이지, 학교도서관, 장애인도서관, Disabilities, School Library, School Library With Disability, Easy to Read
투고일Submission Date
2022-02-22
수정일Revised Date
2022-02-25
게재확정일Accepted Date
2022-03-10

한국비블리아학회지