바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

초등학교 교사의 그림책 접근점 요구에 관한 연구

A Study on Elementary School Teachers’ Needs for Access Points for Picture Books

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2022, v.33 no.1, pp.233-258
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2022.33.1.233
김혜미(Hyemi Kim) (전북대학교 교육대학원)
김수정(Soojung Kim) (전북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 교수매체로써 그림책을 탐색하고자 하는 초등학교 교사들의 접근점에 대한 요구를 파악하고 학교도서관 DLS(Digital Library System)의 접근점 개선방안을 제안하는 것이다. 이를 위해 먼저 국내외 7개 도서관 온라인목록시스템에서 제공하는 접근점을 조사하였다. 그리고 초등학교 교사들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 최종적으로 220개의 응답을 분석하였다. 분석 결과, 교사들이 가장 필요로 하는 그림책의 접근점은 주제, 학년/연령, 내용, 교과/단원, 범교과학습주제 등으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 필요성이 높게 나타난 접근점을 DLS의 목록레코드에서 제공하고, 통제어휘집을 개발하고, 시스템의 기능이나 인터페이스를 개선하여 그림책에 대한 접근성을 향상시키는 방안을 제안하였다.

keywords
초등학교, 그림책, 접근점, 온라인목록, 학교도서관업무지원시스템, Elementary School, Picture Book, Access Point, Online Public Access Catalog, Digital Library System, DLS

Abstract

The purpose of this study is to identify elementary school teachers’ needs for access points when searching for picture books to be used as teaching media, and suggest ways to improve DLS(Digital Library System) in school libraries. To achieve this purpose, the study examined the access points provided by OPAC(Online Public Access Catalog) systems in seven domestic and foreign libraries. In addition, it conducted an online survey with elementary school teachers, and a total of 220 responses were finally analyzed. It was found that the most needed access points were topic, grade/age, content, subject/chapter, and cross-curricula learning topics, etc. Based on the results, this study suggests providing the most needed access points in DLS, developing controlled vocabulary tools, and improving system functions or the interface to enhance accessibility to picture books.

keywords
초등학교, 그림책, 접근점, 온라인목록, 학교도서관업무지원시스템, Elementary School, Picture Book, Access Point, Online Public Access Catalog, Digital Library System, DLS
투고일Submission Date
2022-02-22
수정일Revised Date
2022-02-24
게재확정일Accepted Date
2022-03-11

한국비블리아학회지