본 연구는 오픈액세스 출판지원 서비스 플랫폼인 AccessON 학술지 리포지터리 인터페이스 중 관리자 인터페이스의 사용성 평가를 통해 오픈액세스 출판지원 서비스 플랫폼의 개선방안을 모색하고자 하는 연구이다. 인터페이스의 사용경험 응답 수집, 이를 통한 이슈 및 개선점 도출, 타 오픈액세스 출판지원 서비스 플랫폼을 위한 제안사항 분석 및 도출이라는 세 가지 연구 질문에 대한 응답을 위해 오픈액세스 출판 및 사용성 평가에 관련된 각종 문헌과 사례같은 선행연구를 검토하였으며, 설문조사와 포커스그룹 인터뷰를 통해 관리자 인터페이스 사용경험에 대한 응답을 수집하였다. 이를 종합하여 AccessON 학술지 리포지터리 인터페이스의 사용성 평가 결과를 각종 수치정보를 통해 제시할 수 있었다. 사용성 평가의 결과는 AccessON 학술지 리포지터리 관리자 인터페이스의 이슈 및 개선점을 제안가능하게 하였으며 최종적으로 이후 개발될 오픈액세스 학술출판지원 서비스 플랫폼을 위한 제안사항을 도출할 수 있었다.
The goal of this study is to find ways to improve the open access publication support service platform through the usability evaluation of the publishing manager interface among the AccessON journal repository interfaces, which is an open access publication support service platform. Various documents and cases related to open access publishing and usability evaluation in order to answer three research questions: collection of user experience responses of interface, extraction of issues and improvement points, and analysis and derivation of suggestions for other open access publication support service platforms. Responses to the experience of using the publishing manager interface were collected through surveys and focus group interviews. Combining this, it was possible to present the results of the usability evaluation of the AccessON journal repository interface through various numerical information. The results of the usability evaluation made it possible to propose issues and improvements to the AccessON journal repository manager interface, and finally, it was possible to derive suggestions for the open access academic publishing support service platform to be developed later.