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고객 경험 관리(CEM)를 활용한 공공도서관의 이용자 경험 분석: 고양시립도서관을 중심으로

Analyses of Public Library User Experiences using Customer Experience Management (CEM) Perspective: Focused a Public Library in Goyang City

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2021, v.32 no.4, pp.135-159
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2021.32.4.135
이고은(Go-Eun Lee) (연세대학교 일반대학원 문헌정보학과)
박지홍(Ji-Hong Park) (연세대학교)
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초록

연구의 목적은 공공도서관과 이용자 간 커뮤니케이션 및 경험을 분석하여 이용자 만족도에 영향을 미치는 요인을 파악하는 것이다. 현재 경영 및 마케팅 분야에서 다양하게 활용하고 있는 고객 경험 관리(CEM)를 적용하여 이용자의 경험을 세분화하여 분석하고자 한다. 이용자의 경험에 대한 접점을 도출하기 위하여 마케팅, 경영 분야의 CEM 연구를 검토하여 물리적 환경, 인적 요인, 커뮤니케이션, 서비스를 독립변수로 설정하고 감정적 즐거움을 매개변수, 이용자 만족을 종속변수로 설정하여 설문 문항을 구성하였다. 설문 방법은 온라인 및 오프라인(대면) 2가지 방법으로 실시하였으며 수집된 총 60개의 설문지를 기반으로 통계분석을 진행하였다. 연구 결과는 이용자의 물리적 환경과 편의성에 대한 경험이 높을수록 만족도가 높게 나타났으나 도서관 접근성은 크게 영향을 주지 않았다. 또한, 도서관 직원 태도나 문제해결능력은 이용자의 만족에 큰 영향을 미치며, 이때 친절함보다는 문제해결 능력이 더 중요한 영향을 주었다. 이때 정서적 즐거움은 매개효과를 가지는 것으로 나타났다.

keywords
공공도서관, 고객경험관리, 이용자만족도, CEM, 서비스, Public Library, Customer Experience Management, User Satisfaction, CEM, Service

Abstract

This study aims to analyze communication and experiences between public libraries and to identify these factors affect user satisfaction. Customer experience management (CEM), which is currently used in various fields of management and marketing, was applied to segment and analyze user experiences. After reviewing CEM research in marketing and management to derive user experience points, set physical environment, human factors, communication, and service as independent variables, emotional pleasure as parameters, and user satisfaction as dependent variables. Based on this, questionnaire items were constructed. The survey method was conducted in two ways, online and offline (face-to-face), and statistical analysis was performed based on a total of 60 questionnaires collected. The results indicate the higher the user’s experience with the physical environment and convenience, the higher the satisfaction level, but library accessibility had no significant effect. In addition, library staff attitude and problem-solving ability had a great influence on user satisfaction, and problem-solving ability had a more important influence than kindness and emotional pleasure was found to have an mediating effect.

keywords
공공도서관, 고객경험관리, 이용자만족도, CEM, 서비스, Public Library, Customer Experience Management, User Satisfaction, CEM, Service
투고일Submission Date
2021-11-24
수정일Revised Date
2021-11-24
게재확정일Accepted Date
2021-12-08

한국비블리아학회지