바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사서교사의 자율성 지지가 중학생의 학교도서관 만족도와 지속의도에 미치는 영향: 기본심리욕구의 매개효과를 중심으로

The Influence of Teacher-Librarians’ Autonomy Support on Middle School Library Users’ Satisfaction and Continuance Intention: The Mediating Role of Three Basic Psychological Needs

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2021, v.32 no.1, pp.59-87
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2021.32.1.059
김지원(Jiwon Kim) (연세대학교 교육대학원)
박지홍(Ji-Hong Park) (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 사서교사의 자율성 지지가 학교도서관 만족도와 지속의도에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 이를 위해 자기결정성이론(self-determination theory)을 적용하여 사서교사의 자율성 지지와 학교도서관 만족도의 관계에서 기본심리욕구(basic psychological needs)의 매개효과를 분석하였다. 331명의 중학생을 대상으로 설문조사를 실시하였고 회귀분석 및 Hayes의 병렬다중매개분석을 통해 연구모형을 검증하였다. 분석 결과, 사서교사의 자율성 지지는 직․간접적으로 학생들의 학교도서관 만족도에 긍정적인 영향을 미쳤으며 기본심리욕구의 하위요인 중 자율성과 유능성은 사서교사의 자율성 지지와 학교도서관 만족도 사이에 유의한 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 또한, 학생들의 학교도서관 만족도는 지속의도에 유의한 영향을 나타냈다. 본 연구는 학생들의 학교도서관 이용 동기에 영향을 미치는 요인으로써 사서교사의 역할을 제시하고 학교도서관 활성화를 위한 시사점을 제공하였다는 점에서 의의가 있다.

keywords
학교도서관, 자율적 동기, 사서교사, 자기결정성이론, 기본심리욕구, School Library, Autonomous Motivation, Teacher-librarian, Self-determination Theory, Basic Psychological Needs

Abstract

The purpose of this study is to investigate the influence of teacher-librarians’ autonomy support on the school library users’ satisfaction and continuance intention. Based on SDT(self-determination theory), it focuses on the mediating effect of BPN(basic psychological needs) between the autonomy supports and the satisfaction of the school library users. A survey was administered to 331 middle school students and the research model was examined by using regression analysis and Hayes’ parallel multiple mediator model. The findings show that the teacher-librarians’ support for autonomy directly and indirectly has a positive effect on the students’ satisfaction with the school library, and perceived autonomy and competence among the sub-factors of basic psychological needs are found to have a significant mediating effect between the support of the librarian’s autonomy and satisfaction with the school library. In addition, students’ satisfaction with the school library shows a significant effect on the continuance intention. This study is meaningful in that it presents the role of teacher-librarians as a factor affecting students’ motivation to use school libraries and provides implications for revitalizing school libraries.

keywords
학교도서관, 자율적 동기, 사서교사, 자기결정성이론, 기본심리욕구, School Library, Autonomous Motivation, Teacher-librarian, Self-determination Theory, Basic Psychological Needs
투고일Submission Date
2021-02-22
수정일Revised Date
2021-03-01
게재확정일Accepted Date
2021-03-21

한국비블리아학회지