바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

창작 목적 디지털 아카이브 콘텐츠 활용에 대한 이용자 인식 연구: 한국콘텐츠진흥원 컬처링(Culturing) 웹 사이트를 중심으로

User Perceptions of a Digital Archive for Content Creation: Focused on the Korea Creative Content Agency (KOCCA)'s 'Culturing'

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2020, v.31 no.1, pp.285-310
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2020.31.1.285
박용민 (한성대학교 대학원 기록관리학)
김양우 (한성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

국내 기록관리학 분야에서 국가기록원 및 기록관의 기록정보콘텐츠에 대한 이용자 인식에 관한 연구들은 다수 수행되었지만, 창작 목적 디지털 아카이브 콘텐츠 활용에 대한 이용자들의 인식 조사는 수행 된 바가 없었다. 이에 본 연구는 한국콘텐츠진흥원에서 운영 중인 창작 목적 디지털 아카이브 '컬처링(Culturing)' 웹 사이트의 콘텐츠 활용에 대한 이용자 인식 조사를 실시하였다. 설문을 통한 인식조사는 이용자들의 컬처링 사이트 콘텐츠들에 대한 관심 정도와 콘텐츠 유형 및 주제 분야별 예상 이용선호도와 예상 도움정도 등에 대하여 이루어졌다. 설문데이터의 분석은 연구대상자의 일반적인 사항과 인식과 관련된 평균값을 비교·분석하기 위하여 One way ANOVA를 사용하였으며, 동(同) 사항 및 인식과 관련된 명목 변수 항목들 간의 연관성을 알아보기 위하여 교차분석을 실시하였다. 이러한 분석결과를 토대로 한 제언점은 다음과 같다. 즉, ① 카드스토리 등의 콘텐츠 유형 및 콘텐츠 내용의 전문성 제고를 포함한 정보 자료의 확충, ② 이용자 종사분야별 맞춤형(Customizing) 인터페이스 설계와 가독성 향상 및 모바일 플랫폼 전용 사이트 개발, ③ 대형 포털사이트와 창작자 집단을 대상으로 한 사이트 홍보의 강화 등이다.

keywords
디지털 아카이브, 창작 목적 디지털 아카이브, 기록정보콘텐츠, 콘텐츠 활용, 이용자 인식

Abstract

A significant number of studies have been conducted on user perceptions of archive and record contents for the National Archives of Korea (NAK) and local record centers in the field of archives and records management in Korea. Yet, there has not been such a research on the use of digital archive contents designed for contents creation. Accordingly, this study investigated user perceptions of the use of the contents on the Korea Creative Content Agency (KOCCA)'s Culturing archive designed for creation purposes. A survey was conducted, examining the user's degree of interests, the expected user preference of the use and the expected extent of help by the contents of the archive. For the analyses of the survey data, this study performed one-way ANOVA for the comparative analyses of the means related to the subjects' general characteristics and the perceptions, along with cross-tabulation analyses for the association among the same items and nominal variables related to perceptions. On the basis of these analyses, this study suggests the following: ① to supplement the contents of the archive; ② to design customized interfaces and to enhance the readability; ③ to reinforce site PRs for large portal sites and creators' groups.

keywords
디지털 아카이브, 창작 목적 디지털 아카이브, 기록정보콘텐츠, 콘텐츠 활용, 이용자 인식

한국비블리아학회지