바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

문헌정보학 건강 관련 과목의 주제 및 내용 분석: ALA 인가를 받은 프로그램을 중심으로

Health-related Courses' Topics and Contents of ALA-accredited Library and Information Science Programs

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2018, v.29 no.4, pp.69-89
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2018.29.4.069
오상희 (충남대학교 문헌정보학과 )
김수정 ( 전북대학교 문헌정보학과, 문화융복합아카이빙연구소)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 미국도서관협회의 인가를 받은 문헌정보학과의 대학원 수준에서 제공되는 건강 관련 수업의 현황을 조사하고, 학업계획서 분석을 통해 해당 수업에서 다뤄지는 주요 주제와 내용을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 분석 결과 61개 문헌정보학 프로그램 중 44개 프로그램에서 최소 한 개 이상의 건강 관련 수업을 제공하고 있었으며 가장 많이 개설된 수업은 '건강 정보원', '의료정보학', '소비자건강정보'인 것으로 나타났다. 이 세 분야에서 총 21개의 학업계획서를 온라인을 통해 수집하였고, 수업 개요, 주별 주제, 교재, 숙제 등을 분석하였다. 본 연구의 결과는 문헌정보학 프로그램에서 건강 관련 수업을 개설하거나 개선하려는 강사들에게 도움이 될 것이다.

keywords
건강정보사서, 의학사서, 문헌정보학 교육, 건강 관련 과목

Abstract

This study aims to examine the current status of health-related courses at the graduate level from American Library Association-accredited LIS programs and to identify the core topics and contents that have been covered in those courses by analyzing the course syllabi. Findings reveal that 44 out of 61 Library and Information Science (LIS) programs were offering at least one health-related course and the three most offered courses were 'health information resources', 'health informatics', and 'consumer health information (CHI)'. We collected a total of 21 course syllabi available online in the three areas and further analyzed their course descriptions, weekly topics, readings, and assignments. The findings of the study could be valuable for instructors who want to design or upgrade health-related courses in LIS programs.

keywords
건강정보사서, 의학사서, 문헌정보학 교육, 건강 관련 과목

한국비블리아학회지