2013년 일본 서점기업 CCC가 다케오시립도서관의 지정관리자로서 도서관의 관리 운영을 수탁하였다. 관내에 상업시설을 병설하고 독자적인 분류체계를 사용하는 등 도서관 운영 및 공간구성을 종래의 공공도서관과 달리 하고, 재개관 첫 해 기존의 약 3.7배에 달하는 방문이용자를 동원하면서 일본과 국내 언론의 화제를 모았다. 본 연구에서는 다케오시립도서관에 대하여 문헌조사, 신문기사 내용분석, 인터뷰 조사를 수행함으로써 서점기업이 공공도서관을 위탁운영하게 된 배경과 언론이 어떠한 관점에서 다케오시립도서관을 논하고 있는지 이해하고자 하였다. 연구 결과, 신문기사들은 소도시 주민에게 도서관을 매개로 '복합문화공간'을 제공한 점, 방문자가 증가한 점, 지역경제 효과가 발생한 점은 긍정적으로 평가하였나, 운영적자가 계속되고 장서구입과정에 문제가 발생한 점은 한계로 평가하고 있음을 확인하였다.
In 2013, the Japanese bookstore company CCC entrusted the management and operation of the library as the designated administrator of Takeo City Library. The library has a commercial facility in the hall and uses its own classification system. It was reported the number of visiting users was increased as 3.7 times in the first year of the reopening and it has attracted the attention of the public. The purpose of this study is to investigate the background, current status and operational characteristics of the Takeo City Library by conducting the literature review, content analysis of newspaper articles and interview survey on the library. As a result of the research, newspaper articles positively assessed the fact that the library provided a 'multicultural space' to small city residents, increased visitors, and local economic effects, but pointed out that the operating deficit continued, and the problem occurred in the selection of collections.