바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학생기록물에 대한 대학생의 인식 유형 연구: 전남대학교를 중심으로

A Study on University Student's Recognition Type for Student Records: Focused on Chonnam National University

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2017, v.28 no.3, pp.95-123
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2017.28.3.095
강혜라 (전남대학교 대학원 기록관리학)
장우권 (전남대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 학생기록물의 효과적인 관리를 위해 주체적 생산자인 대학생의 인식에 대한 심층적인 연구가 필요함을 제기하고 Q 방법론을 통해 학생기록물의 중요도에 관한 주관적인 인식(Q1)유형과 학생기록물에 관한 주관적인 인식(Q2) 유형을 도출하는데 목적이 있다. 이를 위해 전남대학교의 학생을 대상으로 학년별로 8명씩 설문과 인터뷰를 진행한 결과, Q1 유형은 집단적 증거형, 주체적 활동형, 민주적 증거형, 성취 중시형이 도출되었으며, Q2 유형은 공동체 역사적 가치형, 개인적 소유형, 역사적 전문가 관리형, 역사적 활용 가치형, 비역사적 보존형이 도출되었다. 연구결과를 바탕으로 첫째, 다양한 기록물 속성을 포괄할 수 있는 관점에서 학생기록물의 관리방안의 수립이 필요하다는 점과 둘째, 공동체 아카이브의 관점에서 학생기록물의 관리방안이 수립되어야 한다는 점, 셋째, 학생들이 생산한 학생기록물의 보존을 위한 전략적인 방안(학생기록물의 생애주기를 고려한 보존을 위한 캠페인 등)이 필요함을 제안했다.

keywords
Q방법론, 학생기록물, 대학생 기록물 인식, 인식유형

Abstract

This study brings up that further studies on the perceptions of university students should be conducted for efficient management of student records. Moreover, the Q methodology is used to identify subjective recognition (Q1) type related to the importance of student records and subjective perception (Q2) of student records type. For this purpose, I carried out questionnaires and interviews with eight students by each grade at Chonnam National University. As a result, Q1 type was derived from Collective Evidence type, Independent activity type, Democratic witness type, and achievement-oriented type. The type of Q2 is derived from Historical Value of Community Type, Personal Possession Type, Historical Expert Management Type, Value for Historical Practical Use Type, and Non-historical Preservation Type. Based on the research results, the following are suggested: First, the management of student records is needed in a way that encompasses various records of various records properties. Second, the management of student records should be established from the perspective of the Community Archives. Third, a strategic measure for the preservation of student records produced by students is necessary (e.g., a campaign for conservation of student records).

keywords
Q방법론, 학생기록물, 대학생 기록물 인식, 인식유형

한국비블리아학회지