바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

그림책을 활용한 독서치료프로그램이 고등학교 부적응 학생의 학교적응 능력에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Effects of Bibliotherapy Program Using Picture Books on School Adaptation Ability of Maladjusted High School Students

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2017, v.28 no.2, pp.157-183
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2017.28.2.157
김은승 (용인 포곡고등학교 )
조미아 ( 경기대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 그림책을 활용한 독서치료 프로그램을 고등학교 부적응 학생을 대상으로 적용하여 학교생활 적응능력에 미치는 효과를 파악하고자 하였다. 경기도 용인시 소재 P고등학교 1, 2학년 학생 중 학교생활 부적응학생으로 파악된 11명의 학생을 대상으로 그림책을 활용한 독서치료 연구를 수행하였다. 연구결과, 학생들의 학교생활 적응능력이 향상되었으며 학교생활 적응능력의 하위요인인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 영역에 효과가 있는 것으로 나타났다.

keywords
독서치료, 학교적응, 부적응, 고등학생, 그림책, 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙

Abstract

The purpose of this study is to present the effects of a bibliotheraphy program using picture books on school adaptation of maladjusted high school students. The first and second year students of P High School that is located in Yongin city of Gyeonggi Do, bibliotherapy research using picture books has been carried out with 11 maladjusted students in school life. According to the analysis results is as follows. The bibliotherapy program using picture books turned out to be effective in adaptation ability ane sub-domains of adaptation ability such as teacher relationship, peer relationship, school class and school regulation of maladjusted students in school life.

keywords
독서치료, 학교적응, 부적응, 고등학생, 그림책, 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙

한국비블리아학회지