바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

독서교육 프로그램이 중학생의 학교폭력태도와 공감능력에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Reading Education Program on Middle School Students' Attitudes toward School Violence and Empathic Ability

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2017, v.28 no.1, pp.79-95
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2017.28.1.079
김정남 (청주 서원중학교 )
조미아 ( 경기대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 학교폭력 예방을 위한 독서교육 프로그램이 청소년의 학교폭력 태도와 인식, 공감 능력에 어떤 영향을 미치는지 파악하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 독서교육 프로그램은 학교폭력 태도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 학교폭력 태도의 하위 영역인 폭력에 대한 허용적인 태도, 가해자 및 피해자에 대한 태도, 학교폭력이 발생하였을 때 대처하는 태도 등에서 통계적으로 유의미한 효과가 나타났다. 둘째, 독서교육 프로그램은 공감 능력에 영향을 주는 것으로 나타났다. 공감 능력의 하위 영역인 관점 취하기, 공감적 관심, 개인적 고통, 상상하기에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다.

keywords
독서교육 프로그램, 폭력예방, 학교폭력태도, 공감능력, 중학생

Abstract

The purpose of this study is to present the need of developing reading education programs for preventing school violence that reading education program has on teenagers' attitude, awareness and empathy of school violence. According to the analysis results is as follows. First, Reading education program influenced on the attitude of the school violence. They had a meaningful effect about the sub-factor of the school violence permissive, attitude for the victim and attacker. Second, Reading education program had an influence on empathy ability. They had a meaningful effect about the sub-factor of the empathy ability take view point, empathic concern, individual anguish and imaging.

keywords
독서교육 프로그램, 폭력예방, 학교폭력태도, 공감능력, 중학생

한국비블리아학회지