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학교도서관의 도서반 활동이 학생들에게 미치는 마케팅 효과 분석 연구

A Study on the Marketing Effectiveness of the Student Assistants Activities in the School Library

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2017, v.28 no.1, pp.143-165
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2017.28.1.143
최예윤 (경기도 평내중학교 )
김기영 ( 연세대학교 문헌정보학과)
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초록

본 연구는 학교도서관의 도서반 활동이 이용자인 학생들과 학교도서관에 미치는 영향을 마케팅 관점에서 살펴보고, 도서반을 이용한 학교도서관 마케팅 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 서울 및 경기지역 소재 중학교 9개교를 대상으로 설문조사를 하여 가설 검증을 위한 통계적 분석을 실시하였다. 그 결과, 충성도를 포함한 학교도서관의 마케팅 효과는 내부 및 체험마케팅 요소와 같은 도서반의 활동 특성에 의해 영향을 받는 것으로 확인되었다. 또한, 도서반의 활동이 효과적인 구전마케팅으로 연결될 수 있는 것으로 나타났으며, 이를 기반으로 학교도서관 마케팅에 도서반을 활용한 방안을 제시하였다.

keywords
학교도서관, 학교도서관마케팅, 도서반, 이용자 충성도, 도서관 마케팅

Abstract

This study aims to examine the effect of students' library after-school activities on the students and the school library from a marketing perspective and to recommend marketing strategies for school libraries. For the purpose, a questionnaire survey was conducted at nine middle schools in Seoul and Gyeonggi Province, and a series of statistical analyses with the survey data was performed in order for hypothesis testing. The results suggest that the effects of the school library marketing including customer loyalty were influenced by the student assistants' activities such as internal and experiential marketing factors. Furthermore, the activities of student library assistants can be linked to word-of-mouth marketing. Based on the results, ways to use student assistants in school library marketing are suggested.

keywords
학교도서관, 학교도서관마케팅, 도서반, 이용자 충성도, 도서관 마케팅

한국비블리아학회지