바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

자유학기제를 위한 도서관기반 독서문화 프로그램 모형 개발 연구

A Study on Developing Model of Reading Culture Program in Public Library for Free-semester

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2016, v.27 no.3, pp.99-128
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.3.099
황금숙 (대림대학교 문헌정보학과 )
김수경 ( 창원문성대학교 문헌정보과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

현 정부에서는 창의인재육성을 위한 핵심 교육정책으로서 중학교를 대상으로 2013년도부터 자유학기제를 도입하여 2016년에는 모든 중학교에서 전면 실시하고 있다. 이에 본 연구의 목적은 자유학기제를 위한 도서관기반 독서문화 프로그램 모형을 개발하여 보급하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 학생, 교사, 학부모, 도서관 사서를 대상으로 독서문화 프로그램 요구 조사를 실시하여 이를 바탕으로 자유학기제 자율과정 구성에 따른 4가지 영역(진로탐색활동, 동아리활동, 예술 체육활동, 주제선택활동)의 도서관 기반 독서문화 프로그램을 개발하였다.

keywords
자유학기제, 독서문화 프로그램, 자유학기제 자율과정, 진로탐색, 진로 독서프로그램

Abstract

The government introduced a free semester in 2013, current targets middle school education as a core policy for nurturing creative talent, the year 2016 has been carried out in front of all middle school. This purpose of this study was to develop and spread the library-based reading culture program model for free semester. In this study, for which students, teachers, parents, conducted a survey of the reading culture program requirements librarian. A library-based reading program of free cultural self-semester course four areas according to the configuration (career exploration activities, group activities, arts and sports activities, theme activities select) was developed.

keywords
자유학기제, 독서문화 프로그램, 자유학기제 자율과정, 진로탐색, 진로 독서프로그램

한국비블리아학회지