바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관 활용수업에 대한 사서교사의 자기평가 분석

An Analysis on Teacher Librarians' Self-reported Appraisals about School Library-based Instruction

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2016, v.27 no.3, pp.5-23
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.3.005
송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 도서관 활용수업을 운영한 사서교사의 자기평가 결과에 나타난 성과와 한계를 분석하고 현실적인 활성화 방안을 제안하는 것이다. 분석 결과 도서관 활용수업의 계기는 주로 교과 교사의 학습 자료 요구이고, 사서교사의 교육적 역할은 정보 탐색 및 접근과 정보 종합 및 표현에서 이루어지고 있다. 기존 연구와 비교하여 본 연구에서 나타난 도서관 활용수업의 추가적인 제한 요소는 수업에서의 사서교사 역할 제한, 교과교사의 수업권 보호 심리와 수업 공유에 대한 거부감 그리고 다수의 동일 교과 교사와의 협력의 어려움과 교과 교실제 등이다. 사서교사들이 생각하는 도서관 활용수업의 활성화 방안은 동료교사와 친밀감을 형성하고, 학교 교육과정협의회와 동료장학 및 교사의 공개수업에 적극적으로 참여해야 한다는 것이다.

keywords
학교도서관 활용수업, 사서교사, 협동수업, 학교도서관, 정보활용교육

Abstract

The aim of this study is to analyze the effect and limitation of teacher librarians' self-reported appraisals and suggest it's activation plans about school library based instruction (SLBI). According to results of analyses, the SLBI begin with subject teachers' demand for learning materials and teacher librarians play their educational role in Information search & access and representation & synthesis of information during the instruction. Compared with previous studies, the limitations of SLBI we can see in this study are restricted role of teacher librarians, exclusive attitude and antipathy to classroom opening of subject teachers under the SLBI. The bars of promoting the SLBI are also the difficulty of collaborative working with several same subject teachers and subject classroom system. The ways of activating the SLBI suggested in their self-reported appraisals are building intimacy with subject teachers and participating actively curriculum council, peer-supervision and demonstration classes.

keywords
학교도서관 활용수업, 사서교사, 협동수업, 학교도서관, 정보활용교육

한국비블리아학회지