바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

공공도서관에서의 문화다양성교육 프로그램과 인식변화 연구

A Study on the Change of Perception and Culture Diversity Education Program in Public Library

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2016, v.27 no.3, pp.201-233
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.3.201
정은지 (제천기적의도서관 )
노영희 ( 건국대학교 문헌정보학과 )
강정아 ( 건국대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 초등학교 3~6학년 다문화가정 어린이와 일반가정 어린이를 대상으로 문화다양성교육을 제공함으로써 세계의 여러 다른 문화와 다양한 가치, 삶의 방식을 존중하고 문화다양성에 대한 인식을 개선하고자 하였다. 이를 위해 공공도서관에서의 문화다양성교육 프로그램을 개발하여 적용하고 문화다양성교육 프로그램에 대한 사전-사후 인식 차이, 실험집단-비교집단의 인식 차이, 도서관 서비스와 이용률 및 서비스 활성화 방법에 대해 분석하였다. 그 결과, 문화다양성교육 프로그램 인식조사를 통해 문화다양성에 대한 이해, 수용, 배려, 존중 등이 높아진 것으로 나타났다.

keywords
공공도서관, 문화다양성교육, 인식변화, 다문화가정

Abstract

The purpose of this study is to improve awareness of cultural diversity and respect different culture, value and lifestyle by providing children from multi cultural family and children from non multi cultural family who are from third to sixth year in elementary school with education on cultural diversity. This study developed cultural diversity education program in public library and applied it to analyze a difference in awareness of cultural diversity education program, a difference in awareness of cultural diversity education program between experimental group and comparative group, library service, use of library service and influence of expansion of service. As a results, it was found that cultural diversity education program helped children understand, accept, consider and respect cultural diversity better.

keywords
공공도서관, 문화다양성교육, 인식변화, 다문화가정

한국비블리아학회지