바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

일본 학교도서관의 정보활용교육 변천

The Historical Changes of Information Literacy Instruction in Japanese School Libraries

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2015, v.26 no.4, pp.201-219
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.4.201
김소영 (이화사회과학원 비상임)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 일본의 학교도서관에서 정보활용교육이 시대적 변화에 따라 어떻게 전개되어 왔는지를 밝히고, 역사적 변천을 통해 형성된 최근 동향에 대한 심층적인 분석을 목적으로 하였다. 이를 위해 관련연구, 전국학교도서관협의회의 간행물, 학습지도요령 등을 검토하였다. 연구 결과, 일본 학교도서관의 정보활용교육은 1940년대 후반 이후 도서관 이용지도의 도입기, 1950년대 후반 이후 지도방법의 모색기, 1980년대 이후 정보리터러시교육의 확립기, 2000년대 이후 탐구학습으로의 확대기를 거쳐 발전해 온 것으로 나타났다.

keywords
정보활용교육, 정보활용능력, 일본 학교도서관, 이용자교육, 학습방법지도, 탐구학습, 독서교육

Abstract

The purpose of this paper is to investigate the historical changes of information literacy instruction in Japanese school libraries and in-depth research into recent educational situations. Related literature researches, the publication of School Library Association, The Courses of Study have been reviewed in this paper. As results of this research, information literacy education in Japanese school library has been developed from introductory period of the library use guidance after late 1940's, seek period of teaching method development after late 1950's, establishment period of information literacy instruction after 1980's, and enlargement period of inquiry based learning after 2000's.

keywords
정보활용교육, 정보활용능력, 일본 학교도서관, 이용자교육, 학습방법지도, 탐구학습, 독서교육

한국비블리아학회지