바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

국내 문헌정보학의 이론 활용 연구 동향 분석 - 2010년-2014년 『한국문헌정보학회지』를 중심으로 -

An Analysis of Research Trends on Theory Use in Korean Library and Information Science: Focusing on Journal of the Korean Society for Library and Information Science from 2010 through 2014

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2015, v.26 no.4, pp.179-200
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.4.179
김성진 (인하공업전문대학 비서과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 이론활용 관점에서 국내 문헌정보학 연구의 특성을 조사함으로써 문헌정보학의 학문적 성장과 변화를 파악하고자 하였다. 이를 위해 2010년에서 2014년까지 최근 5년 동안 "한국문헌정보학회지"에 게재된 연구논문 344편에 대한 내용분석을 실시하였다. 그리고 1984년부터 2003년까지 조사된 과거 연구결과와의 비교를 통해 종단 분석을 시도하였다. 분석결과, 13.7%의 논문에서 평균 2.02회 이론을 활용하였다. 단순언급 수준으로 이론이 가장 많이 활용되었고, 그 다음 이론응용 수준으로 활용되었다. 교육과 정보이용/탐색 주제 영역에서의 이론 활용이 가장 활발하였다. 문헌정보학의 고유 이론은 31.9%, 사회과학 이론은 58.3% 활용되었다. 이러한 결과를 과거와 비교하면, 이론활용 연구가 양적으로 크게 증가하지는 않았지만 최근 연구일수록 이론을 깊이 있게 활용하는 양상이 두드러졌기 때문에 이론활용 연구가 질적으로 성장했음을 알 수 있다. 또한 문헌정보학의 고유 이론을 활용하는 비중은 줄고 사회과학 분야, 특히 교육학과 심리학과의 연관성이 강해진 것을 확인할 수 있었다.

keywords
이론, 이론활용, 연구동향, 내용분석, 종단분석, 문헌정보학 연구, 이론적 기반

Abstract

The purpose of this study is to examine research trends on theory use in Korean LIS, and ultimately to identify its academic growth and change. This study conducted content analysis, with a sample of 344 articles in Journal of the Korean Society for Library and Information Science during the past five years from 2010 to 2014. Then longitudinal analysis was additionally carried out by comparing with a data set from 1984 to 2003. Findings are as follows. 13.7% of research articles used theories on average 2.02 times. The most theories were deployed at the level of Spot Citing and the next most theories were at the level of Theory Application. Research on the subject of education and information use/seeking used theories most frequently. Theories from LIS were 31.9% and those from social science were 58.3% of all. Also, longitudinal analysis results support the conclusion that there was no quantitative increase but was clear qualitative growth in theoretical research of LIS. And the current theoretical framework of LIS research has closer relationships with pedagogy and psychology among social science disciplines than in the past.

keywords
이론, 이론활용, 연구동향, 내용분석, 종단분석, 문헌정보학 연구, 이론적 기반

한국비블리아학회지