바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

문헌정보학 분야 정보활용교육에 관한 연구 동향

Research Trends of Information Literacy Instruction in the Library and Information Science Field

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2015, v.26 no.3, pp.207-239
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.207
김수정 (전북대학교 문헌정보학과, 문화융복합 아카이빙 연구소)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 국내 문헌정보학 분야에서 발표된 118편의 정보활용교육 관련 학술지 논문을 분석하여 그동안의 연구 동향을 파악하고 당면과제를 모색하기 위한 것이다. 먼저 정량분석을 통해 연도별, 학술지별, 관종별, 연구자별, 연구주제별로 분류하여 동향을 분석한 후, 8개의 하위주제별로 내용을 분석하였다. 분석결과, 연구대상 관종으로는 학교도서관, 주제별로는 교육과정 개발을 다룬 연구가 가장 많은 것으로 나타났다. 반면에 공공도서관에 대한 연구는 매우 미흡한 것으로 드러났다. 본 연구는 이러한 결과들을 바탕으로 향후 정보활용교육에 대한 연구 방향에 대해 제안하였다.

keywords
정보활용교육, 정보활용능력, 연구동향, 이용자교육, 도서관교육, 도서관활용교육

Abstract

The purpose of the study is to review research trends of information literacy instruction by analyzing 118 journal articles published in the library and information science field in Korea. The study first categorized the literature by year, journal title, type of library, type of researcher, and topic. Then, it analyzed the contents of the literature by 8 sub-topics. The study found that in terms of types of libraries, school libraries were the most frequently studied, and in terms of topics, program development. Research about public libraries was scarce. Based on the findings, the study proposed future directions of research in the information literacy instruction area.

keywords
정보활용교육, 정보활용능력, 연구동향, 이용자교육, 도서관교육, 도서관활용교육

한국비블리아학회지