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U-도서관 서비스에 대한 사서의 인식과 개선방안

A Study on the Improvement Plan and Perception of Librarian about U-Library Service

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2014, v.25 no.3, pp.263-293
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.3.263
정윤 (성북문화재단 도서관운영팀 )
정우권 ( 전남대학교 문헌정보학과)
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초록

이 연구는 U-도서관 서비스의 운영 실태를 조사하여 U-도서관 서비스에 대한 사서들의 인식이 어떤 차이가 있는지를 살펴보고 U-도서관 서비스가 합리적으로 운영되기 위한 개선방안을 제시하는 데 있다. 연구대상은 문화체육관광부의 지원을 받아 U-도서관 서비스를 시행한 전국의 10개 지자체를 선정하여, 사서들의 인구통계학적 요인과 U-도서관 서비스 운영의 차이점인 업무독립성 유무, U-도서관 서비스 운영주체인 사서들의 고용형태 차이에 따라 U-도서관 서비스에 대한 사서들의 인식에 어떤 차이가 있는지를 측정하였다. 이를 위해 통합적 연구방법(설문조사, 방문조사, 전화 인터뷰)을 사용하였다.

keywords
유비쿼터스, U-도서관 서비스, 공공도서관, 사서의 인식, 지자체도서관

Abstract

In this study, the operation condition of the U-library services is identified, and after confirming if there is any difference in the recognition from librarians, based on the results, the U-library services explore ways improvement plan to be operated reasonably. This study selected 10 local governments supported of the Ministry of Culture was performed in U-library services as a subject of study. Whether is any difference in the perception of librarians were measured according to demographic factors of librarians, presence or absence of work independency, employment pattern difference of librarians mainly operating U-library service as U-library services operating difference. For this study, united research methods (survey, visit, phone call) were used.

keywords
유비쿼터스, U-도서관 서비스, 공공도서관, 사서의 인식, 지자체도서관

한국비블리아학회지