바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

토론 중심의 독서교육이 인문계 고등학생의 인성과 사회성 발달에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Effect of Discussion-centered Reading Education on High School Students' Personality & Sociality

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2014, v.25 no.2, pp.207-228
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.2.207
김규원 (충주중앙중학교 )
조미아 ( 경기대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 고등학생을 대상으로 전방향 독서법을 적용한 독서토론 프로그램을 실시한 후 학생들의 인성 및 사회성 변화에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 수행되었다. 이를 위하여 충주에 위치한 고등학교 1학년과 2학년 학생을 대상으로 독서토론 프로그램을 실시하고 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 연구결과, 토론 중심의 독서교육은 인문계 고등학생의 인성과 사회성 발달에 효과적인 것으로 나타났다.

keywords
독서토론 프로그램, 인성, 외향성, 친근성, 성실성, 감정적 안정성, 개방성.지성, 사회성, 근면성, 협동성, 책임감, 준법성, 자주성, 고등학교, 고등학생, 전방향 독서법

Abstract

This study aims to present the effects of discussion-centered reading education on high school students' personality & sociality using omnidirectional reading-discussion programs. To this end, we adopt an experimental research design with pre/post-test on personality and sociality using the program with the first and second grades high school students located in Chungju City as participants. The results show that the discussion-centered reading education has significant effects on the personality and sociality of high-school students.

keywords
독서토론 프로그램, 인성, 외향성, 친근성, 성실성, 감정적 안정성, 개방성.지성, 사회성, 근면성, 협동성, 책임감, 준법성, 자주성, 고등학교, 고등학생, 전방향 독서법

한국비블리아학회지