바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

위탁공공도서관 사서의 계속교육 개선방안에 대한 연구

A Study on Improving a Continuing Education for Public Librarians: Focusing on Privatized Public Libraries

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2014, v.25 no.1, pp.363-395
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.1.363
김태희 (이화여자대학교 문헌정보학과 대학원 )
리상용 ( 이화여자대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 위탁공공도서관 사서의 계속교육을 효과적으로 수행하기 위한 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 계속교육의 개념과 필요성에 대해 살펴보았다. 국내현황조사를 통해서 국립중앙도서관 사서연수과의 교육훈련과정과 지역대표도서관에서 공공도서관 사서를 대상으로 실시하고 있는 계속교육 운영 현황을 조사하였고, 국외사례로 미국과 영국의 도서관관련협회에서 실시하고 있는 계속교육프로그램을 조사하였다. 이상에서 도출된 내용을 토대로 국내 위탁도서관사서를 대상으로 설문조사를 실시하여, 현재 국내에서 시행되고 있는 위탁공공도서관 사서의 계속교육의 문제점을 분석하고 효과적인 계속교육을 위한 개선방안을 제안하였다.

keywords
위탁공공도서관, 사서, 계속교육, 재교육, 공공도서관

Abstract

This study aims to make suggestions on how to effectively provide continuing education for librarians in privatized public libraries. For this end, the study examined concepts and importance of continuing education. It then investigated a current status of education/training procedures provided by Librarian Training Division of the National Library of Korea, and continuing education programs for public librarians implemented by primary regional libraries. It also analyzed continuing education programs of library associations in the U.S. and the U.K. Based on these analyses, the study conducted a survey for a sample of librarians in privatized public libraries, identified problems of continuing education for them, and made recommendations for its improvement.

keywords
위탁공공도서관, 사서, 계속교육, 재교육, 공공도서관

한국비블리아학회지