바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사서교사의 자아상 검사 도구 개발과 자아상 분석

The Study on the Development of the Measurement Tool and Analysis of Self Images for Teacher Librarians

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2013, v.24 no.2, pp.31-47
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.2.031
변우열 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과 )
이병기 ( 공주대학교 사범대학 문헌정보교육과 )
송기호 ( 공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 의미변별법을 이용한 사서교사의 자아상 검사 도구를 개발하고, 사서교사의 자아상을 측정하여 개인별 특성과 자아상 간의 상관관계를 분석하는 것이다. 사서교사의 자아상 측정 결과 사서교사는 스스로를 '친절하고 계획적이며 섬세하고 협조적일 뿐만 아니라 분별력을 갖춘 사람'으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 한편으로는 '불공평하고 초라하며 영향력이 없을 뿐만 아니라 무시당하고 비활동적'이라는 부정적인 자아상을 가지고 있는 것으로 나타났다. 사서교사의 배경 변인 중에서는 교육경력이 평가영역에 유의미한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 선배 사서교사의 조언자 내지는 리더로서의 역할 수행이 매우 중요함을 보여준다. 선배 사서교사와 후배 사서교사의 교류와 협력을 활성화하기 위해서는 한국도서관협회나 한국학교도서관협의회의 중재자로서의 역할이 강화되어야 할 것으로 보인다. 또한 사서교사 배치를 의무화하여 직업적 안정감과 성취감을 가질 수 있도록 하고, 학교도서관의 인적자원 간 명확한 역할 구분을 통해서 전문성을 인정할 필요가 있다.

keywords
사서교사, 자아상, 의미변별법, 학교도서관

Abstract

The purpose of this study is to develop a measurement tool for self-image of the teacher librarian by semantic differential meaning scale and to analyse the correlation between their self-image and individual characteristics. This study suggests that the teacher librarians have regarded themselves as friendly, planned, sensitive and cooperative persons as well as persons with discernment. On the other hand, there are some negative self-images such as partial, poor and uninfluential persons plus disregarder and a reserved persons. The educational career of teacher librarians' background has influence on evaluation area of the self-image. This result shows that senior teacher librarians' role performance as a adviser or a leader is very important. So mediator role of KLA and KSLA has to be reinforced to beat the exchange and collaboration between the senior and the junior teacher librarians. It is necessary to appoint the teacher librarians obligatorily in oder to feel their professional security and sense of achievement, also to appreciate expertise of them through role clarification among the human resources of the school library.

keywords
사서교사, 자아상, 의미변별법, 학교도서관

한국비블리아학회지