바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

정보활용교육을 통한 교과연계 도서관활용수업 실행연구

Action Research on the Effect of Information Literacy Education on the Library Use of Elementary School Children

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2013, v.24 no.2, pp.289-313
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.2.289
우윤희 (계명대학교 대학원 문헌정보학과 )
김종성 ( 계명대학교 문헌정보학과 )
이용구 ( 계명대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 정보활용교육을 통한 교과연계 도서관활용수업을 실행함으로써 정보활용능력을 향상시키고 교수 학습지원센터로서의 학교도서관에 대한 교사와 학생의 인식변화를 목적으로 하였다. 이를 위하여 초등학교 4학년 사회과와 과학과를 중심으로 1년간 20회(40시간)에 걸쳐 실제 수업을 실행하였으며, 연구보고서법 수행평가를 통해 그 효과를 검증하였다. 연구결과 학교도서관에 대한 학생들의 인식과 정보활용능력이 향상되었으며 도서관활용수업에 대한 교사들의 관심도 확대된 것으로 나타났다.

keywords
정보활용교육, 도서관활용수업, 학교도서관, 정보활용능력, 사서교사, 협력수업

Abstract

The purpose of this study is to improve the information literacy of elementary school students. For the study, three 4th grade classes of an elementary school in Daegu were provided a two-hour instruction about basic training on how to utilize information and school library, after which one of the three classes received 2 hours long weekly information literacy instructions associated with social studies and science curriculum for 20 weeks. The study, implemented in two phases with mid-term assessment, involved three interview sessions with students, two interview sessions with homeroom teachers, a general descriptive survey, a performance assessment and a follow-up survey.

keywords
정보활용교육, 도서관활용수업, 학교도서관, 정보활용능력, 사서교사, 협력수업

한국비블리아학회지