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공공도서관 서비스이용자 만족도와 충성도의 상관관계분석 및 매개변수

Correlation Between Public Library Service User Satisfaction and Loyalty and Moderator Variables

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2013, v.24 no.1, pp.83-103
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2013.24.1.083
이성신 (경북대학교 문헌정보학과)
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초록

본 연구의 목적은 우선, 고객만족도와 충성도사이의 상관관계가 알려진 것처럼 높지 않다는 일부 경영학분야의 연구결과가 공공도서관서비스 이용자의 만족도와 충성도를 나타내는 다양한 지표들 사이의 상관관계분석에도 의미가 있는지를 알아보고자하는데 있다. 공공도서관 서비스이용자를 대상으로 한 설문조사의 분석결과는 다음과 같다: 1) 도서관 서비스이용자 만족도와 충성도사이의 상관관계는 존재하나 그 정도는 높지 않다, 2) 도서관 서비스이용자 만족도와 충성도를 나타내는 다양한 지표들 중 '새로운 도서관 서비스 이용의사'라는 변수사이의 상관관계가 가장 낮다, 3) 도서관 서비스이용자 만족도와 충성도를 나타내는 지표들 중 '타인에게 사용을 권할 의사'라는 지표와 이용자만족도와의 상관관계가 가장 높다. 다음으로 공공도서관 서비스이용자의 만족도와 충성도간의 상관관계에 영향을 미치는 매개변수의 존재를 확인하고자 하는 것이 본 연구의 두 번째 연구목적이다. 데이터의 질적분석을 통해 발견된 매개변수는 다음과 같다. 1) 지리적 접근성, 2) 서비스의 다양성 부족, 3) 주차문제, 4) 도서관 자료의 부족 및 최신성과 다양성 부족, 5) 도서관내의 편의시설 부족.

keywords
공공도서관 서비스이용자 만족도, 공공도서관 서비스이용자 충성도, 공공도서관 서비스이용자 충성도의 복합측정치, 공공도서관 서비스이용자 만족도와 충성도사이의 상관관계, 공공도서관 서비스이용자만족도와 충성도의 매개변수

Abstract

According to the results from the recent research in Business field, the correlation between customer satisfaction and customer loyalty is not strong. Based on this understanding, the first purpose of this study was to investigate the correlation between public library service user satisfaction and public library service user loyalty. To achieve this purpose, the study conducted a survey of 240 public library users. The findings of this study are 1) the correlation between 'public library service user satisfaction' and 'public library service user loyalty' exists. However the strength of the correlation is moderate, 2) the correlation between 'public library service user satisfaction' and 'public library service users' intention to use new library services' is the weakest among the variables of 'public library service user loyalty', and 3) the correlation between 'public library service user satisfaction' and 'public library service users' intention to recommend library services to others is the strongest among the variables of 'public library service user loyalty'. The second purpose of this study was to find the moderator variables between public library service user satisfaction and public library service user loyalty. According to the study results, the following moderate variables are found: 1) physical accessibility, 2) lack of diversity in library service, 3) car-parking issues, 4) lack of diversity and recency in collections, and 5) lack of convenience in facilities.

keywords
공공도서관 서비스이용자 만족도, 공공도서관 서비스이용자 충성도, 공공도서관 서비스이용자 충성도의 복합측정치, 공공도서관 서비스이용자 만족도와 충성도사이의 상관관계, 공공도서관 서비스이용자만족도와 충성도의 매개변수

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