바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

비영어권 이용자를 위한 공공도서관 영어독서 프로그램 사례 연구

English Reading Program of Public Libraries for Non-English Speakers

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2012, v.23 no.4, pp.479-496
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.4.479
최상희 (대구가톨릭대학교 도서관학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

영어는 국제적 환경에서 중요한 정보 활용의 도구로 인식되고 있어 영어독서능력도 점차 중요한 정보 활용능력으로 주목받고 있다. 이 같은 변화는 공공도서관 독서 프로그램에도 영향을 미치는 요인이 되고 있어 이 연구에서는 비영어권 이용자를 대상으로 하는 영어독서지도 프로그램의 운영 역사가 긴 미국 캘리포니아 지역의 50개 공공도서관에서 운영하는 영어독서지도 프로그램의 현황과 성공사례를 분석하여 국내 도서관이 수용할 수 있는 주요 요소와 시사점을 제시하고자 하였다. 분석결과 중 주목할 만한 사항은 공공도서관이 평생교육측면에서 성인들의 영어독서활동을 지원하여야 하는 역할을 해야 한다는 점과 가정 내에 영어독서환경을 조성할 수 있도록 지원하여 도서관 중심의 독서활동을 가정으로 확장하여 영어독서습관을 형성할 수 있도록 지원해야 한다는 것이다. 또한 모국어 독서습관이 외국어 독서활동에도 중요한 영향을 미치고 있으므로 영어독서 프로그램의 선행과정으로 모국어 독서역량을 강화해야 하는 것도 중요한 시사점이다.

keywords
영어독서프로그램, 독서지원서비스, 공공도서관, 독서프로그램, 비영어권 이용자

Abstract

English is an important tool of information literacy in terms of global information sharing environment. This impacts readers advisory services of public libraries in many ways. In order to identify status of English reading programs in public libraries, this paper investigated 50 public librarries' services for non-English speakers in California, which has long history serving readers advisory services to them. As a result, it is suggested that public libraries have to play a key role to help adult users to be competent in English with English reading programs. Public libraries also need to support families to build English reading environment at home to expand reading activities in libraries. In addition, reading habit in mother tongue is also important for English reading ability, so public libraries consider to build a bridge between them to provide effective English reading programs.

keywords
영어독서프로그램, 독서지원서비스, 공공도서관, 독서프로그램, 비영어권 이용자

한국비블리아학회지