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대학도서관 이용자의 연구지원서비스 인식에 관한 연구

A Study on the Awareness of Academic Library Users on the Research Support Service

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2012, v.23 no.4, pp.369-390
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.4.369
남영준 (중앙대학교 문헌정보학과 )
김희선 ( 중앙대학교 BK21 기록정보고도화를 위한 전문인력 사업팀)
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초록

이 연구에서는 대학 연구 활동 지원을 위해 대학도서관의 주요 연구지원서비스의 유형을 분석하고, 대학도서관에서 제공하는 연구지원서비스에 대한 이용자의 인식도를 조사하였다. 조사결과에 따르면 이용자의 유형에 따라서 그 인식도의 차이를 발견할 수 있었다. 이용자의 전공과 신분은 도서관서비스 인식도에 큰 영향을 미쳤다. 한편 교수의 직급이나 학생들의 학년의 차이는 대학도서관 이용자의 연구지원서비스에 대한 인식도와 필요도, 유용도 등에 영향을 미치지 못했다. 이용자들이 연구지원서비스를 사전에 이용해 본 경험의 유무는 전공계열과 신분에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 또한 연구자들은 그가 수행하는 모든 연구과정에서 도서관에서 제공하는 연구지원서비스를 필요로 하였다. 또한 이용자의 전공계열에 따라 서비스를 위한 교육방법과 상담 지도에서 선호하는 방법이 서로 달랐다.

keywords
대학도서관서비스, 도서관서비스, 연구지원서비스, 연구가이드, 연구지원, 이용자중심의 서비스

Abstract

This research analyzed the type of major research and support services provided by libraries in academic institutions. The research also investigated the awareness of users using the research and support services. We found that the awareness was influenced by users' major and status. In particular, prior usage of the services had statistically significant result depending on users' major and status. On the other hand, the rank of faculty members or the year of study for students were found to not have a significant influence on the general perception of the research support services. We also found that researchers require the support services in every stages of their study. In addition, the preference of training method and research guidance for such services differed by users' major.

keywords
대학도서관서비스, 도서관서비스, 연구지원서비스, 연구가이드, 연구지원, 이용자중심의 서비스

한국비블리아학회지