바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

고등학교 도서관의 협력수업 사례에 관한 연구 - 중국어과 프로젝트 학습을 중심으로 -

A Case Study on the High School Library-Assisted Instruction: Focused on the Chinese Project Learning

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2012, v.23 no.3, pp.231-251
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.3.231
이덕주 (송곡여자고등학교 )
조미아 ( 경기대학교 교육대학원 사서교육전공)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 학교도서관에서 이루어지는 교과 협력 수업의 바람직한 학습 방향을 제시하기 위한 의도로 이루어졌다. 이러한 목적을 이루기 위하여 인문계 S고등학교 도서관에서 이루어진 중국어과 프로젝트 협력수업을 중심으로 주제 선정 방침 및 선정된 주제 등 수업내용을 파악하고 학생의 보고서 사례를 제시하였다. 또한 중국어과 프로젝트 학습에 참여했던 고등학교 2학년 학생 117명을 대상으로 한 설문지 조사를 통하여 주제에 대한 흥미, 학교도서관 협력 수업 과정에 대한 인식 및 학교도서관 협력 수업이 어떤 점에서 학생에게 도움이 되었는지를 파악하였다. 연구결과, 학생들의 학교도서관 협력수업에 대한 만족도는 높은 편으로 나타났다.

keywords
사서교사, 중국어, 프로젝트 학습, 학교도서관, 학교도서관 협력수업, 협동수업

Abstract

The present study was intended to present desirable directions of project learning of curriculum subjects utilizing school libraries. To this end, lesson contents including theme selection policies and selected themes were grasped centering on Chinese project learning conducted in the school library of S academic high school and examples of students' reports were presented. A questionnaire survey was conducted on 117 high school students in the second year who participated in the Chinese project class to analyze their interest in the themes, their perception of school library-assisted instructional processes and how the school library-assisted Instruction helped the students Also, this study analyzed differences in the perception of the help provided by the school library-assisted Instruction among students in the department of liberal arts, those in the department of natural sciences and those in the department of arts. The results of the study indicated that the students' satisfaction of the school library-assisted Instruction was high.

keywords
사서교사, 중국어, 프로젝트 학습, 학교도서관, 학교도서관 협력수업, 협동수업

한국비블리아학회지