바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

지역아동센터에서 노인의 독서교육 활동 효과에 관한 연구

A Study on Effect of the Elderly Reading Education Activity in Local Child Care Center

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2012, v.23 no.1, pp.195-214
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.1.195
조미아 (경기대학교 교육대학원 사서교육전공)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 지역아동센터에서의 아동을 위한 노인의 독서교육 활동이 어떻게 이루어지는지 그 효과가 무엇인지 파악하는 것을 목적으로 한다. 본 연구를 위하여 경기도 N지역에 위치한 14개 지역아동센터에서 노인독서도우미의 독서교육 활동 프로그램에 참여한 아동을 대상으로 설문지 조사를 수행하였다. 또한 노인독서도우미 활동에 대한 인식을 파악하기 위하여 지역아동센터의 종사자들과 개별 면담을 진행하였으며 독서수업이 이루어지는 과정을 관찰하였다. 연구 결과, 독서교육에 참여한 후에 아동의 독서흥미가 향상된 것으로 파악되었다. 또한 노인독서도우미의 활동에 대한 지역아동센터 종사자의 인식이 긍정적인 것으로 파악되었다.

keywords
노인, 독서, 독서교육, 독서도우미, 독서지도, 독서프로그램, 독서흥미, 지역아동센터

Abstract

The purpose of this study is to investigate on the effect of the elderly reading education activity for the children in local child care center. For this study, the data was collected, based on questionnaires by children who participated in the elderly reading assistant education activity program in 14 local child centers. And The study employs a survey observation of reading guidance lesson and individual interviews with the workers at the local child care center. As a result, this shows that the elderly reading guidance activity effects on draws children' interest in reading effectively, and that the workers' opinions about the elderly reading education activity are positive.

keywords
노인, 독서, 독서교육, 독서도우미, 독서지도, 독서프로그램, 독서흥미, 지역아동센터

한국비블리아학회지