바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

문헌정보학 전공자의 정보기술 수용요인에 관한 분석적 연구

An Analysis on Factors of Information Technology Acceptance of LIS Undergraduate Students

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.4, pp.71-90
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.4.071
한승희 (서울여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구에서는 문헌정보학 교육과정이 전공자의 정보기술 수용의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 정보기술수용모형을 이용하여 두 가지의 이질적인 정보기술환경에서 전공자와 비전공자간, 그리고 전공 성숙도별 정보기술 수용에 대한 요인적 차이를 분석하였다. 분석 결과, 문헌정보학 전공자와 비전공자간 정보기술 수용요인은 사회적 특성을 나타내는 주관적 규범 변수에서 차이를 보이는 것으로 나타났으며, 전공성숙도에 따라 저학년 집단에서는 비전공자와 큰 차이가 없었으나 고학년 집단에서는 각 변수의 영향력이 저학년 집단에 비해 큰 것으로 나타났다.

keywords
문헌정보학 교육, 정보기술수용모형, 정보기술, 기술수용, 기술수용요인

Abstract

This study aims to examine how LIS curriculum affects the undergraduate students' intention to information technology acceptance using Technology Acceptance Model(TAM). For this purpose, it was analyzed differences in factors of information technology acceptance (1) between LIS students and non-LIS students and (2) between LIS junior students and LIS senior students in heterogeneous information technology environments. The results are as follows; There is difference in IT acceptance factor(Subjective Norm variables) between LIS students and non-LIS students. There was no great difference in factors on information technology acceptance between LIS junior students and non-LIS students. LIS senior students show great difference in path coefficient with LIS junior students.

keywords
문헌정보학 교육, 정보기술수용모형, 정보기술, 기술수용, 기술수용요인

한국비블리아학회지