바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

문헌정보학 교육의 변화에 관한 국가 간 비교 연구 - 한국.미국.호주를 중심으로 -

Comparative Study of the Changes in LIS Education in Korea, U.S.A. and Australia

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.4, pp.317-340
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.4.317
장윤금 (숙명여자대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 한국, 미국, 호주의 문헌정보학 교육에 대한 변화를 비교 분석하고 북미 대학교 문헌정보학과를 중심으로 시작되어 현재 전 세계 33개 대학으로 확산된 iSchool(Information School) 운동의 사례 분석을 통해 문헌정보학 교육의 주요 현안 및 과제 그리고 미래의 발전 방안을 도출하는데 있다. 이를 위해 첫째, 국내외 문헌정보학 교육에 관한 선행연구를 비교분석함으로써 문헌정보학 교육의 변화 및 본질 그리고 연구 동향을 조사하였다. 둘째, 한국, 미국 및 호주 대학교 문헌정보학 교육과정의 현황을 조사하고 국가 간 교육과정의 실태를 비교 분석하였다. 셋째, 현재 전 세계 대학으로 확산되고 있는 iSchool 사례를 조사함으로써 문헌정보학 교육의 미래와 향후 연구 과제를 도출하고자 하였다.

keywords
문헌정보학 교육, 문헌정보학 교과과정, 미국 문헌정보학교육, 호주 문헌정보학 교육, 아이스쿨

Abstract

The objective of this study is to excavate the current critical issues and suggest the future direction of the Library and Information Sciences(LIS) education. To do so, this research conducted a thorough comparative study of LIS eduction in Korea, U.S.A., and Australia, and the extensive research of the iSchool(Information School) movement currently involving 33 universities all around the world started with the initiative in U.S.A. Specifically, the study investigated the changes and the essence of LIS education and research trends by reviewing and analyzing comparatively the prior domestic and overseas research. Then, it examined the current characteristics of the LIS curricula in Korea, U.S.A., and Australia and performed the inter-country analysis. Finally, the study concludes with suggestions of the future of the LIS education and research directions through an in-depth case research of the iSchool movement spreading out rapidly all over the world.

keywords
문헌정보학 교육, 문헌정보학 교과과정, 미국 문헌정보학교육, 호주 문헌정보학 교육, 아이스쿨

한국비블리아학회지