바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

문화프로그램 운영에 있어서 학교도서관과 공공도서관 사서의 인식 및 선호도 연구

A Study on Librarians' Recognition and Preference for Cultural Programs Between School and Public Libraries

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.4, pp.275-299
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.4.275
노동조 (상명대학교 인문사회과학대학 문헌정보학과 )
송유안 ( 상명대학교 교육대학원)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 학교도서관과 공공도서관간의 협력 분야 중에서 문화프로그램을 중심으로 사서(사서교사)들의 인식과 선호도를 조사하였다. 본 연구의 결과, 학교도서관과 공공도서관의 사서(사서교사)는 문화프로그램의 중요성을 긍정적으로 인식하고 있으며, 이들이 선호하는 문화프로그램의 유형은 참여형과 체험형이고, 선호하는 홍보수단은 온라인 공간(카페, 클럽, 홈페이지)이었다. 학교도서관과 공공도서관간의 협력사업 운영 시, 효과적 으로 활용할 수 있는 방법은 공공도서관 사서의 현장 방문을 통한 프로그램 진행과 개별 학교의 특성에 맞춘 연계프로그램의 참여였다. 협력수준으로는 기관간의 업무협약(MOU) 체결과 담당자간 협조체제를 선호하며, 평가 및 보고 방법은 문화프로그램 참여자의 만족도 조사였다.

keywords
도서관 상호협력, 문화프로그램, 학교도서관, 공공도서관, 사서의 인식

Abstract

This study investigated librarians' perception and preference of cultural programs in the field of cooperation between school and public libraries. The findings are as follows: 1) Librarians and teacher librarians at school and public libraries perceive the importance of cultural programs in library service. 2) Online space was mostly preferred as a means of PR activities by librarians and teacher librarians at school and public libraries. 3) The preferred methods to cooperate projects between school libraries and public libraries were to implement programs through public librarians' field visiting, and to participate linkage program customized to individual school libraries. 4) Preferred types of cooperation were to sign MOU and to make a cooperative system between school libraries and public libraries.

keywords
도서관 상호협력, 문화프로그램, 학교도서관, 공공도서관, 사서의 인식

한국비블리아학회지