바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 정보활용능력 교육의 현황 분석

Investigation on the Status of Information Literacy Instruction in School Libraries

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.4, pp.133-144
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.4.133
박명규 (연세대학교 교육대학원 )
이지원 ( 대구가톨릭대학교 도서관학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 학교도서관의 정보활용능력교육 프로그램의 현황을 살펴보기 위하여, 경북지역을 중심으로 활동하고 있는 경상북도학교도서관교육연구회에 속한 사서교사를 대상으로 설문조사와 전화 면담을 수행하였다. 조사대상 학교도서관 중 정보활용능력 교육을 실시하는 학교는 절반이 되지 않았다. 정보활용능력 교육을 실시하는 학교에서도 커리큘럼을 개발 중에 있었고, 대부분 그 내용도 기본적인 도서관 소개 프로그램 수준에 머물렀다. 또한 정보활용능력 교육 시행에 있어 가장 큰 장애로는 교과교사들의 정보활용능력 교육에 대한 이해 부족이 가장 큰 것으로 나타났다.

keywords
학교도서관, 정보활용능력 교육, 사서교사, 정보활용능력, 학교도서관 프로그램

Abstract

To measure the state of instructional programs in school libraries revitalized by the MEST project, teacher-librarians who are members of a provincial library education research committee were asked to respond to a survey and phone interview. The results illustrate that both teacher-librarians and classroom teachers lack a comprehensive understanding of information literacy(IL), and that information literacy instruction(ILI) was implemented in less than half of the surveyed schools. Even in those schools where ILI was implemented, the curriculum was underdeveloped, frequently consisting of little more than basic library orientation programs. The lack of understanding regarding ILI by classroom teachers was specified as a major barrier.

keywords
학교도서관, 정보활용능력 교육, 사서교사, 정보활용능력, 학교도서관 프로그램

한국비블리아학회지