바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

초등학생 독서치료 프로그램 관련 학위논문의 동향 분석: 2003-2010

A Trend Analysis on the Bibliotherapy Program for Elementary School Students in Korea: 2003-2010

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.3, pp.317-333
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.3.317
정수연 (전남대학교 대학원 문헌정보학과 )
이명규 ( 전남대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 초등학생 대상의 독서치료 프로그램과 관련한 2003년부터 2010년까지의 학위논문을 대상으로 그 현황과 독서치료 과정, 내담자 문제유형과 문제내용, 독서치료에 활용한 도서 등의 동향을 분석한 것이다. 독서치료는 다양한 학문분야에서 연구되고 있다. 그리고 임상적 치료적 독서치료의 과정은 도입, 전개, 평가 등의 모든 단계의 적용이 더욱 효과적이다. 내담자의 문제유형과 내용은 심리 사회적 문제나 정신장애 문제로서 사회성 결여, 자아개념과 자아존중감 결여, 우울, 불안, 학습태도 산만 등이다. 임상적 치료적 독서치료를 위한 도서목록 개발이 필요하다. 이 연구는 임상 치료적 독서치료 관련 연구를 위한 기초자료로 제공될 것이며 앞으로 임상 치료적 독서치료 연구자에게 연구방향을 제시해 줄 것이다.

keywords
독서치료, 독서자료, 학위논문, 임상적 독서치료, 연구동향

Abstract

This study analyze the process of bibliotherapy, the typical problems of participant, and the trend on books of bibliotherapy, using the theses about clinical bibliotherapy program for Elementary School Students from 2003 to 2010 in Korea. Bibliotherapy has been studied at various academic fields. And the bibliotherapy process for all steps of readiness, comprehension-building, and evaluation is more effective in clinical bibliotherapy. Typical problems and contents of participant deal with a lack of sociality, a lack of self-conception and self-esteem, depression, a feeling of uneasiness, and desultory attitude of learning as the problems of psychosocial risk or mental disorders. And also, bibliotherapist need to develope suitable list of books for the typical problems of participant. The study is to present basic data for clinical bibliotherapist and researcher and to indicate the direction of their study in the future.

keywords
독서치료, 독서자료, 학위논문, 임상적 독서치료, 연구동향

한국비블리아학회지