바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

전자책에 대한 도서관의 학부모 이용자 인식에 관한 연구

A Study on Parents' Perception about E-books in Libraries

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.3, pp.109-127
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.3.109
정연경 (이화여자대학교 사회과학대학 문헌정보학)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 도서관 이용자인 학부모들의 전자책에 대한 인식과 도서관의 전자책 서비스 만족도를 살펴보고, 향후 도서관의 전자책 서비스 개선 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 5개 도서관의 초등학생을 둔 학부모 150명을 대상으로 도서관 이용, 컴퓨터 이용, 전자책 이용 행태, 도서관 전자책 서비스 이용 행태, 어린이 전자책 선정 등에 대한 설문 조사를 실시하였고 123명으로부터 설문 응답을 받았다. 이를 바탕으로 도서관의 전자책 서비스 개선 방안을 보다 적극적인 도서관 전자책 서비스 홍보와 이용 교육, 이용하기 편리한 전자책 이용 과정, 도서관의 인적 물적 지원을 통한 전자책 서비스의 인지, 전자책 전담 사서와 전문 교육과정의 준비, 도서관 전자책 서비스 자체 평가를 통한 지속적인 서비스 개선으로 제시하였다.

keywords
전자책, 학부모, 이용자 인식, 도서관 전자책 서비스, 어린이 전자책, 독서, 전자책 시장, 전자책 콘텐츠

Abstract

The purposes of this study are to investigate the perception and satisfaction of parents about e-books and to suggest ways to improve library e-book services. A user survey of one hundred twenty parents is carried for library use, computer use, and e-book user / non user behavior, library e-book service evaluation, selection of children's e-books and so on. Based upon the results, proactive library e-book service promotion such as public relations and e-book user education, easy access to e-book collections, recognition of e-book services at libraries, positions for e-book librarians and their professional continuing education, and self-evaluation of library e-book services.

keywords
전자책, 학부모, 이용자 인식, 도서관 전자책 서비스, 어린이 전자책, 독서, 전자책 시장, 전자책 콘텐츠

한국비블리아학회지