바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

어린이 독서캠프의 효과적 운영 방안에 대한 연구 - 국립어린이청소년도서관의 "도서관과 함께 책읽기" 사업을 중심으로 -

A Study on the Effective Operation of Reading Camp for Children: in the Case of 'the Reading with Library Program' in the National Library for Children and Young Adult

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.2, pp.41-62
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.2.041
조미아 (경기대학교 교육대학원 사서교육)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 국립어린이청소년도서관에서 소외된 어린이를 위한 '도서관과 함께 책읽기' 사업과 연계한 프로그램으로 운영되었던 독서캠프 사례를 통하여 문제점 및 개선점을 조사하고 효과적인 독서캠프 프로그램으로 운영되기 위한 방안을 제안하였다. 이를 위하여 전국 6권역에서 개최된 독서캠프의 운영 사례를 조사하였다. 또한, 독서캠프에 참가한 어린이와 사서에게 독서캠프에 대한 의견을 설문지로 조사하여 독서캠프 운영상의 문제점을 파악하였다. 이러한 결과를 바탕으로 효과적인 독서캠프 프로그램의 운영 방안을 제시하고 개선방안을 도출하였다.

keywords
독서캠프, 독서 프로그램, 도서관과 함께 책읽기, 국립어린이청소년도서관, 소외계층 어린이, 캠프

Abstract

This research intends to identity problem and to suggest improvement through examples of the children for Reading Camp connected on Reading with Library Program for Children of Alienation in the National Library for Children and Young Adult and to investigate the way of effective the reading camp. The study investigated the operational practices of reading camp programs in 6 areas in the country. Further, it conducted a survey with children and librarians participated in the reading camp program. Based on the results, effective reading camp operation has been suggested and some suggestions have been made to improve administration strategies for reading camp.

keywords
독서캠프, 독서 프로그램, 도서관과 함께 책읽기, 국립어린이청소년도서관, 소외계층 어린이, 캠프

한국비블리아학회지