바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

우리나라 학교도서관 기준에 관한 연구

A Study on Development of Domestic School Library Standard

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.2, pp.221-234
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.2.221
목수정 (서울여자대학교 도서관 학술정보지원팀)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

국내에서 적용되고 있는 학교도서관 기준을 분석하여 기준별 특이성과 차이성을 조사하였다. 현행 적용되는 기준으로 7가지 학교도서관 기준이 조사되었으며, 분석결과, 예산편성, 교육서비스, 자료, 인력 등 4가지 주요 문제점이 진단되었다. 기존 학교도서관 기준을 검토하여 학교 도서관의 변화에 따른 새로운 학교도서관 기준의 개선안을 제안하였다.

keywords
학교도서관, 학교도서관기준, 예산편성, 교육서비스, 자료, 인력, 시설.설비

Abstract

This study researched the domestic School Library Standards(SLS), and analyzed specificities and differences by criteria. The Ministry of Education, Science & Technology have enacted the School Library Promotion Law(SLPL) supporting school library. SLPL and SLS could not reflect a change of school library environments in recent years. In particular, these standards have the problems with budget assignment, educational services, information resources, and human resources. Therefore, this study suggested a new model of SLS and set up some definite criteria for school library management.

keywords
학교도서관, 학교도서관기준, 예산편성, 교육서비스, 자료, 인력, 시설.설비

한국비블리아학회지