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이용자지향적 도서관경영에 관한 연구

A Study on User-Oriented Library Management

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2011, v.22 no.1, pp.193-210
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.1.193
정희선 (덕성여자대학교 경영학과)
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초록

현대 마케팅의 특징은 소비자지향성에 있다. 일반기업이 소비자만족을 목표로 모든 경영활동을 통합하듯이 도서관경영에서도 이용자만족을 목표로 모든 도서관업무를 계획하고 조직하고 지휘하고 통제하는 경영마인드가 필요하다. 본 논문에서는 마케팅지향적 경영철학의 실행을 위하여 소비자의사결정과정모델을 이용하여 도서관 이용자의 행동을 깊이 있게 이해하고 그 결과를 도서관 마케팅전략 수립에 활용하는 방안을 연구하였다.

keywords
도서관경영, 마케팅지향적경영철학, 마케팅컨셉, 소비자 의사결정과정 모델, 이용자지향적 도서관서비스, 이용자 만족

Abstract

In this era all successful organizations, whether profit or nonprofit, accept marketing concept as management philosophy and try to maximize consumer satisfaction in order to achieve their own goals. Libraries are no exception. A consumer decision process model is borrowed to explain how library service users act through five stages. Armed with information about library users, library management can be more user-oriented and bring higher user satisfaction. Some measures for effective library management are suggested.

keywords
도서관경영, 마케팅지향적경영철학, 마케팅컨셉, 소비자 의사결정과정 모델, 이용자지향적 도서관서비스, 이용자 만족

한국비블리아학회지