바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

공공도서관 청소년 프로그램의 유형별 특성과 발전 방안 연구

A Study on the Typological Characteristics of Young Adults Programs in Public Libraries and Its Solutions for Development

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2010, v.21 no.2, pp.39-56
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2010.21.2.039
김종성 (계명대학교 문헌정보학과 )
엄미진 ( 대구외국어고등학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 공공도서관 청소년 프로그램의 현황을 조사하여 문제점을 분석하고 개선 과제를 탐색하였다. 1개 특별시와 6개 광역시의 공공도서관 중 2009년 8월 31부터 9월 4일까지 청소년 프로그램이 실시된 86개관을 대상으로 조사하였다. 이 연구에서는 청소년프로그램을 참여형, 체험형, 강좌형, 콘테스트형, 기관협력형 등 5가지 유형으로 구분하여 각 유형별 특성과 문제점을 분석하였다. 그리고 공공도서관의 청소년 프로그램의 활성화를 저해하는 제반 환경적 문제를 점검하고 발전 방안을 제안하였다.

keywords
공공도서관, 청소년프로그램, 독서회, 독서교실, 청소년 강좌

Abstract

The purpose of this study is to seek the solutions for development of young adults programs in the public libraries in Korea. The reasons for the problems and limitations of the young adults programs are the absence of personnel in charge of young adult service, the shortage in book stock and space, the low participation due to the educational environment pursuing only entrance examination, the poor system in public relations and the cooperation with young adult related organization etc. As the result of seeking solutions for the development of young adults programs in the public libraries based on these problems, followings are required: the establishment of young adults service system, placement of personnel in charge, the development of integrated young adult programs, strengthening of education for librarians in charge, and the establishment of young adult service network.

keywords
공공도서관, 청소년프로그램, 독서회, 독서교실, 청소년 강좌

한국비블리아학회지