바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관 활용수업에서 사서교사와 교과교사의 협동수업 향상을 위한 교수설계 전략에 대한 연구

A Study of an Instructional Design Strategy for Improving the Collaborative Teaching Between School Librarians and Subject Teachers in Library-Assisted Instruction

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2010, v.21 no.2, pp.111-127
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2010.21.2.111
송기호 (서울공업고등학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 도서관 활용수업에서 사서교사와 교과교사의 협동수업을 향상하기 위한 교수설계전략을 개발하는 것이다. 협동수업은 학교 공동체에서 사서교사의 교수자로서의 역할을 강화할 수 있는 중요한 경영 활동이다. 그러나 협동수업의 실천 전략인 도서관 활용수업은 협력수준에서 이루어지고 있으며 자료 선정을 제외하고는 교과교사가 교수-학습활동을 주도하고 있는 실정이다. 도서관 활용수업은 자원기반학습이기 때문에 정보활용교육의 방법적 지식과 교과의 학습주제가 통합되도록 설계되어야 한다. 그리고 수업 준비 과정에서 나타날 수 있는 시행착오를 줄이고 성공을 확산시킬 수 있어야 한다. 이러한 측면에서 도서관 활용수업용 협동수업 설계 전략을 '협동수업 상황기술-공동설계-공동수업-공동평가'와 같이 설정하였다

keywords
협동수업, 교수설계전략, 협동, 도서관 활용수업, 사서교사, 학교도서관

Abstract

This study aims for developing an instructional design strategy to improve collaborative teaching between teacher librarians and subject teachers in library-assisted instruction. Collaborative teaching is an important management activity enhancing teaching role of teacher librarians in their school community. But in the actual condition the level of the library-assisted instruction as its practical strategy is cooperation and subject teachers are leading teaching and learning except for selecting resources. Because library-assisted instruction is resource-based learning, the procedural knowledge of information literacy curricula and topics of subject specific curricula should be designed as a whole. Also, there must be possibilities of reducing trial and error and expanding successes. From these sides, the collaborative design strategy for library-assisted instruction can be planned like 'statement of learning situation-co designing-co teaching-co evaluating'.

keywords
협동수업, 교수설계전략, 협동, 도서관 활용수업, 사서교사, 학교도서관

한국비블리아학회지